Monday 20 June 2011

makanan khalifah kecil

sgt strict pasal pemakanan khalifah kecil.walau mcm mana pun,akan cuba sediakan makanan sendiri untuk khalifah kecil..NO junk food allowed.junk food dan fast food adalah dua perkara yang berbeza.junk food sgtlah tidak berkhasiat,hanya kaya dengan bahan pewarna dan kandungan yang di ragui..harap sgt dpt terus menyedia kan makanan yang berkhasiat untuk khalifah kecil.
pemakanan si kecil perlu dititik beratkan.bukan hanya untuk kesihatan dan kecergasan fizikal shj,malah,lebih dr yg kita lihat,makanan ini akan jd darah daging si kecil dan akan mempengaruhi tahap perkembangan otak si kecil dan perkembangan jiwa mereka.

1-6 bulan
express breast milk(EBM) only,,no bananas,biscuits n water-sistem dalaman sgt tidak sesuai untuk terima solid food
stok perlu dilabelkan untuk kegunaan akan datang.insyaallah,

6 bulan.
mula sediakan solid food untuk khalifah kecil sbb perut si kecil mula untuk terima mknn dan sgt memerlukan mknn extra selaen EBM kerana untuk perkembangan mereka.
sy mmg tidak menyarankan cerelac,rusk n etc,,bukan kerna bhn nya,ttp klu ble,biarlah kita cuba untuk sediakan sndr,dengan bahan yg terbukti berkhasiat dan tidak mempunyai bahan pengawet dan boleh siapkan dengan penuh kasih sayang kepada si kecil..:),.ini akan membantu untuk perkembangan otak dan fizikal si kecil.
bg yg bekerja,bleh bekukan untuk stok.dan diasingkan untuk mudah dipanaskan

Excited sgt nk bg solid food..:).pabila khalifah kecil 6 bulan,terus sediakan puree yg cair untuk khalifah kecil,,ahhahaha.
.mulakan dengan puree nasi dan dibancuh dengan EBM.jgn terus berikan dgn kuantiti yg byk kerna bayi br mula untuk trima solid food.try untuk 4-7hr sbb nk tgk penerimaan perut si kecil,lps tu try wt dgn carrot,sawi,ayam,ikan bilis(dibuang tulang dan digoreng tnpa minyak) etc,,try jg dgn buah,alhamdulillah,perut khalifah kecil dpt terima,,tiada cirit birit dan allergic,ruam etc,,,:)

8 bulan.
khalifah kecil dh xnak mkn puree,so try ubah mknn khalifah kecil dgn tekstur ketulan,.ble dh bg mknn jejari.
syafi dh msk 8 bulan,,tp dr 7 bulan,dia dh mula mknn jejari n tekstur yg kasar,,dia dh xble trima puree,,hehheh,,mmg xkan telan..skrg dia akan diberi maknn jejari..mula2 mmg sgt comot la bju dia,,tp xpe la,,asalkan dia ble suapkan mknn kedalam mulut dengan sendiri dan cuba untuk cuba untuk mkn sndr.
 tp untuk makluman semua,klu nk mulakan makanan jejari,make sure,jgn tinggalkan si kecil bersendirian,,perlu pastikan makann tu betul2 lembut supaya tidak tercekik dan mudah untuk dihadam.
so lps ni ble la ajar syafi gna spoon n mkn sndr.lalallalala..

10 bulan-seterunya
si kecil dh boleh mula mkn mknn yg dihidangkan untuk family,,
tp mknn khalifah kecil tetap diasingkan dan disediakan khas untuk khalifah kecil dan diselangi dengan EBM dan air putih yang secukupnya.
untuk perasa tmbahan,stok ayam,ikan,daging disediakan untuk tmbah perasa pd mknn khalifah kecil.
untuk makluman,bagi mknn si kecil,perlu di sediakan dengan kepingan saiz yg ble digigit,terus elakkan penggunaan garam,bahan perasa dan rempah..klu ble,biarlah berterusan sehingga 2thn.
jgn sesekali bg kekacang bulat untuk si kecil kerana akan menyakibatkan si kecil tercekik.
seusia ini si kecil perlu diajar sebaik mungkin untuk mkn sndr dgn jari,sudu dan garpu, serta penggunaan cawan dengan betul.,ini secara tidak langsung,dpt membantu perkembangan otak dan tumpuan mata si kecil..
cuba jg bg mknn sunnah seperti kismis,kurma yg sudah terbukti kesannya pada minda si kecil.

pemakanan sikecil perlulah dijaga dan dititik beratkan

No comments:

Post a Comment